neděle 12. listopadu 2017

DOUPĚ - Jakuba Katalpa


Název: Doupě
Autor: Jakuba Katalpa
Počet stran: 312
Žánr: společenský román
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2017


Nejnovější román české autorky píšící pod pseudonymem Jakuba Katalpa se odehrává v současnosti. Sledujeme v něm tři ženy, které spolu zdánlivě nemají nic společného.


V Americe umírá na rakovinu Akiko Ikedaová, bezdětná žena, jejíž manžel tento stav vůbec nezvládá. Hoang Thi Anhová se s dvacetiletou dcerou přistěhovala  před deseti lety z Vietnamu do Prahy, kde si ale stále ještě nezvykla. Pomáhá dceři v obchodě a ve volných chvílích pozoruje protější vilu, ve které žije důchodkyně Květa, která je po smrti manžela velmi osamělá. Posílá si sama doporučené dopisy, které jí nosí pošťák Bohumil Ptáček. Proč to dělá? Má s ním totiž své plány. Potřebuje o někoho pečovat a někomu vyprávět o svém životě. Ale ne o životě jaký prožila, ale o životě jaký si vysnila a zidealizovala. A aby měla dotyčného kde ubytovat, zbuduje pro něj ve sklepě své vily doupě, kde si jej bude hýčkat a pečovat o něj, tak jako matka pečuje o své dítě. Jak dopadne Bohumil Ptáček a jak se protnou osudy oněch tří žen, které spolu nemají nic společného?



Doupě je mým prvním románem, který jsem od této autorky četla a musím říct, že mě její styl psaní ihned naprosto chytil a okouzlil. Přečetla jsem jej za dva dny, což je u mě absolutní rychlost. Její styl mi přijde čistý, břitký, svižný. Je to i tím, že příběh vypráví v přítomném čase, který mu dodá tuto svižnost.

Děj je členěn do kapitol a tady jsem zažila první šok, protože kapitoly jsou krátké a některé velmi, velmi krátké a to až tak, že obsahují třeba pouze jednu větu. S tímhle jsem se u žádného autora ještě nesetkala. Ovšem autorka v této kapitole řekla vše, co chtěla, takže se nezdržuje a posouvá se dál. Hned na začátku takhle máme za sebou čtyři kraťoučké kapitoly.

Druhý šok jsem zažila, když jsem zjistila, že v knize nejsou žádné uvozovky u přímé řeči. Kupodivu to vůbec nevadí.




Všechny tři příběhy byly zajímavé a taky smutné.  Deprese na mě z nich ale naštěstí nepadla.  Květa mi byla upřímně protivná s tím, jak byla umíněná a s jakou urputností si šla za svým cílem, i když byla vlastně úplně normálně nešťastná a osamělá. Psychicky úplně v pořádku ale určitě nebyla.

Hoang byla stále ještě ztracená ve světě, který nezná a izolovaná jazykovou bariérou.



Akiko jsem velice litovala, pro její boj se zákeřnou nemocí, který prohrávala a potřebovala oporu ve svém muži.



Muži v této knížce, Bohumil Ptáček a manžel Akiko, jsou kapitola sama pro sebe a opravdu mě napadla myšlenka, že “chlapi nejsou normální.” Oba jsem ze začátku litovala, ale potom jsem svoje pocity přehodnotila, abych se na konci vrátila opět k lítosti.


Pošťák neví, jestli se z doupěte někdy dostane na svobodu, a napadne ho, že pokud mu Květa přestane nosit jídlo a vodu, zemře tady. Na chvíli zpanikaří a musí ten záchvat prodýchat, po nějaké době ucítí, jak se mu póry, z nichž prýští pot, zavírají a víčka mu těžknou; znovu ho zalije podivná netečnost.


Za zmínku stojí i krásné grafické zpracování knihy. Má nádherou matnou obálku s vyraženými písmeny a i úvodní stránky jsou velmi originálně zpracované. Také oceňuji všitou záložku. Zkrátka se tahle kniha jak obsahově tak graficky velice povedla.

Číst tuto knížku byl pro mě čtenářský zážitek a jsem moc ráda, že jsem se k ní dostala. Teď se těším i na další knihu od Jakuby Katalpy, prózu Němci, za kterou obdržela v roce 2013 Cenu Josefa Škvoreckého, Cenu Česká kniha a byla nominována na cenu Magnesia Litera v kategorii próza.




Tento román hodnotím 95 % a velmi doporučuji se s tvorbou Jakuby Katalpy seznámit. Jistě se stane stálicí na české literární scéně.

Nejlevnější cenu knihy Doupě najdete zde

2 komentáře:

  1. Kniha vypadá velmi dobře, budu se muset po ní podívat. Už jen ta myšlenka, že se Květa bude starat o Bohumila. Ale jak... A taky mě zajímá, jakou spojitost mají všechny tři ženy dohromady. Pěkná recenze, mě jsi rozhodně nalákala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Myslím, že nebudeš zklamaná :) Taky jsem si kladla spoustu otázek, jak to dopadne :)

      Vymazat