úterý 31. října 2017

DNA - YRSA SIGURDARDÓTTIR

Originální název: DNA 
Překlad: Milan Lžička 
Počet stran: 407 
Vydala: Metafora s.r.o. 
Rok vydání: 2017


     DNA je prvním dílem nového cyklu, jehož protagonisty jsou psycholožka Freyja a policista Huldar. Také je zároveň první knihou, kterou jsem od této islandské autorky detektivních příběhů žijící v Reykjavíku četla. Kniha vyšla v nakladatelství Metafora a v plánu jsou ještě další dva díly této série Černá díra a Katarze. 

 V první řadě musím vyzdvihnout obálku, která je minimalisticky bílá a ve středu jakoby přelepená stříbrnou lepicí páskou, která má v příběhu své důležité místo. Bílá barva sice není moc praktická a já jsem měla neustále strach, že ji někde ušpiním, ale je krásná. A další plánované díly tuto sérii perfektně graficky doplní. Ve stejném stylu - červená a šedá a proto bude nádhera mít celou sérii pohromadě. 

 Detektivky vlastně moc často nečtu. Přečtu jich tak maximálně pět za rok, protože úplně nemusím brutální popisy vražd. A když už mě nějaká zaujme, zpravidla jde o x-tý díl nějaké série s jedním nebo dvěma ústředními hrdiny. Samozřejmě, každý díl lze číst samostatně, ale přece jen v pozadí běží nějaká dějové linie ze života detektiva a úplně se mi nechce naskakovat do “rozjetého vlaku”. A jelikož jsem si již nějakou dobu chtěla něco od Yrsy přečíst, přišla DNA právě včas. 



 V prologu se přeneseme do roku 1987 kdy poznáváme tři malé děti, kteří se staly sirotky poté, co jejich matka zabila sebe a svého otce. Následuje hlavní příběh odehrávající se v současnosti, v roce 2015 na Islandu, který začíná brutální vraždou mladé ženy, které byla bohužel svědkem její sedmiletá dcera. Vyšetřování se ujímá právě povýšený detektiv Huldar, kterému jeho nadřízení i kolegové neprojevují zrovna moc důvěry, že případ vyřeší. Huldar cítí výčitky svědomí vůči svému kolegovi, protože měl sex s jeho ženou, i když nyní už bývalou. 

 Karlotta to nezvedala. Po šesti zazvoněních nabyl Huldar pocitu, že splnil svou povinnost a může se uklidnit. Karlotta uvidí, že jí volal, a při troše štěstí už to nechá plavat a dá mu pokoj. Bohužel ale bylo nepravděpodobné, že tenhle truchlivý příběh, co začal v ušmudlané záchodové kabince, skončí až tak snadno. Karlotta nejspíš seděla někde na poradě nebo měla jinou práci, a jakmile bude mít chvilku, určitě se mu ozve. Huldar se té rozmluvy děsil, už jen pouhé pomyšlení na tu ženu v něm probouzelo výčitky svědomí. Nešlo o nic osobního, vina byla na jeho straně. Karlotta mu připomínala, jaký býval parchant.

      Jelikož je třeba vyslechnout malou Margrét, dostává se k případu i psycholožka Freyja. Mladá žena, která po rozchodu s přítelem bydlí v omšelém bytě svého bratra, který je svého času ve vězení. Jaké je její překvapení, když zjistí, že Huldar a tesař Jonas, se kterým měla jednou náhodný sex je jedna a tatáž osoba. To jim vzájemnou spolupráci také moc neulehčuje. Freyju jsem si oblíbila hned a i Huldar je sympaťák, kterému bych přála trošku více sebevědomí a průbojnosti. Není alkoholik, jak to většinou u detektivů bývá, jen se snaží pomocí nikotinových žvýkaček zbavit závislosti na kouření.



      Jak jsem již zmínila výše, detektivek až tak moc načteno nemám, ale tahle se mi četla dobře. Hned jsem se začetla, příběh mě chytil a zaujal. Je zde dobře pracováno s motivem strachu, takovým tím nenápadným, plíživým. Opravdu byly momenty, kdy jsem se bála, co se stane. Ocenila jsem, že popisů brutálností tam nebylo až tak moc, ale vraždy byly neobvyklé. Originální. Já jsem se alespoň s tímto způsobem usmrcení ještě nesetkala. A vraha jsem neodhalila až do konce. Takže já mohu DNA jedině doporučit. A budu se těšit na další příběh této sympatické dvojice.

 Moje hodnocení je 90 % a děkuji autorce, že se nyní budu bát být v noci s dětmi sama doma :)



 Velice děkuji nakladatelství Metafora, za možnost recenzovat tuto knížku, kterou si můžete zakoupit zde.

ANOTACE

4 komentáře:

  1. Výborná recenze :) Na knihu se chystám a bude to mé druhé setkání s touto autorkou :) Četla jsem od ní Pamatuji si vás všechny a to je úžasně děsivá duchařská kniha :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Pamatuji si vás všechny mám doma asi rok a ještě jsem se k ní nedostala, i když ji mám v plánu na tento podzim, takže se mám asi na co těšit :) :)

      Vymazat
  2. Ani jsem nevěděla, že je to z třídílné série. Ale všechny tři knihy pak budou vypadat skvostně, protože tato je opravdu vyvedená :) Moc se těším, až se do ní ponořím, protože zní vážně dobře a asi si ji rovnou objednám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě neuděláš chybu :) Přeji hezké čtení :)

      Vymazat