úterý 17. října 2017

ČEKÁNÍ NA BOJANGLESE - Olivier Bourdeaut


Originální název: En attendant Bojangles
Překlad: Jovanka Šotolová
Počet stran: 167
Rok vydání: 2017
Vydal: Nakladatelství Plus ve společnosti Albatros Media a.s.



Když Georges, mladý právník, potkal na jednom bláznivém večírku ještě bláznivější krásnou dívku, ihned věděl, že je ztracený. Podlehl jejímu kouzlu a od té chvíle byli pořád spolu, pořád zamilovaní. A když se jim po nějaké době narodil syn, byli kompletní. Šťastní a nejšťastnější, když byli neustále spolu. U nich doma byla pořád zábava, večírky, hosté, alkohol a tanec. Za tónů Mr. Bojanglese od Niny Simone plynul spokojeně život a na zemi v rohu se kupila hromada neotevřené pošty, se kterou si nikdo nedělal starosti. Mohlo by to tak jít navždy, ale Georges tušil, že jejich čas je omezený…

Mít bláznivé a nekonvenční rodiče je z pohledu dítěte velká zábava a tak to bylo i pro vypravěče našeho příběhu, syna, který líčí život jejich rodiny. Milující tatínek, který má pro maminku každý den jiné jméno a s láskou jí dopřává výstřední život plný zábavy a radostí. Děj se odehrává ve Francii a ve Španělsku, kde rodina vlastní zámeček a kde tráví dny popíjením koktejlů a tancem. Ale nic není tak růžové, jak to z pohledu chlapce vypadá.



Román je rozdělený do jedenácti kapitol z nichž většinu vypráví syn a pár tatínek, a z nich se právě dozvíme i to, co dítě ještě neumí postřehnout.

Její výstřední chování zcela zaplnilo můj život, našlo si místo v každém zastrčeném rohu, hodinový ciferník obsadilo útokem a bez výjimky spolykalo každičkou chvilku. Já její bláznovství přijal s otevřenou náručí, a jakmile jsem je držel, náruč jsem sevřel a paže pevně přitiskl k tělu, abych to do sebe všechno nasál. Jen jsem se bál, že takové sladké bláznovství nemůže být věčné. Realita u ní neměla šanci.

Když jsem si objednávala tuto e-knihu, byla zařazena v sekci humor. Ale ač se tak může zdát a některé situace jsou opravdu humorné, v pozadí je cítit smutek a mrazení z toho, co přijde.

Protože se celou knihou táhne píseň Mr. Bojangles rozhodla jsem si ji ke čtení pustit. A to jsem neměla dělat. Ta melodie vás zasáhne. Je tak zvláštní. Dojemná.  A od té doby jsem měla už pořád na krajíčku. A tu knihu pro mě hodila do úplně jiné roviny. Všechny tři jsem začala milovat, ale bylo mi jich i strašně líto. Nejvíc mě dojímala láska tatínka na kterém leželo celé to břemeno starosti o rodinu a o svoji milovanou ženu a obdivovala jsem sílu a lásku jeho i jejich syna. To, s jakou bezvýhradností a samozřejmostí přijímali maminčinu výstřednost a ona je za to milovala a protože si ve světlých chvilkách svůj stav uvědomovala, proto zvolila řešení, které navždy všechno změnilo.



Tahle knížka pro mě byla nejsmutnější, co jsem v poslední době četla a pořád mi leží v hlavě. Asi nebude úplně pro každého, protože je plná bizarností a je třeba ji číst s otevřenou hlavou,  ale já jsem ráda, že jsem si ji přečetla a díky ní si uvědomila i pár věcí  o mém životě.


Moje hodnocení je 80 %




Čekání na Bojanglese mám pouze v elektronické podobě, ale asi si ji koupím i v papírové, protože ji prostě chci mít fyzicky i pro její krásnou obálku. Olivier Bourdeart ji napsal za sedm týdnů, když byl na dně z toho, že se mu v životě nic nedaří, ale tohle se mu podařilo.


Nejlevnější cenu knihy najdete zde

3 komentáře:

  1. Přesně. Tahle tě zasáhne, i když to nečekáš a ten konec... ten mě rozsekal totálně. Musela jsem si to přečíst několikrát, abych to plně pochopila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem to tak nějak tušila, ale stejně jsem byla hotová. A bylo mi líto toho syna... no všech. Chce se mi brečet, kdykoliv si na to vzpomenu. Ten závěr byl krásně napsaný

      Vymazat
  2. Super post. Bas mi se svidja samo tako nastavi ;)
    https://kraljicadrameblog.wordpress.com/2017/10/14/blink-blink-sik/

    OdpovědětVymazat